EMMEZETA VOLI KNJIGE!

Emmezeta voli knjige! Volimo ih čitati na kaučevima, ležajevima, foteljama... Volimo imati police na kojima stoje, volimo te police zatrpavati knjigama, volimo da nam ispunjavaju dom.

Povodom Interlibera, u suradnji s portalom Najbolje knjige, odabrali smo nekoliko naslova kojima vrijedi posvetiti pažnju ovog Intelibera.

1. Richard Flanagan, Uskim putom duboko na sjever (Fraktura)

Kad Japanci 1942. osvoje Singapur, zarobljavaju dvadeset dvije tisuće Australaca. Među njima je i mladić s Tasmanije Dorrigo Evans, koji kao liječnik pokušava svoje sunarodnjake zaštititi od okrutnog bojnika Nakamure. No australski zarobljenici dobivaju nemoguć zadatak: da goloruki izgrade željezničku prugu kroz neprohodne šume Sijama. U svakodnevnoj borbi s bolestima i smrti Dorrigo nastoji ostati pribran prisjećajući se trenutka kad je prvi put ugledao Amy, plavokosu djevojku s grimiznom kamelijom. Premda je mislio kako je više nikad neće sresti, zapanjilo ga je kad je naišao na nju u hotelu svojeg tetka Keitha. U sijamskom paklu ostale uspomene iz predratnog doba sve više blijede, pa tako i ona na njegovu zaručnicu Ellu. No kad konačno nastupi mir, Dorrigo, Nakamura i ostali zarobljenici moraju se suočiti s mirnodopskim životom. "Uskim putom duboko na sjever" vodećega australskog pisca srednje generacije Richarda Flanagana roman je iznimne snage, vješto ispričan i jako dirljiv. Epopeja o ljudskosti u nepodnošljivim okolnostima i borbi za život i ljubav zasluženo je 2014. dobila nagradu Booker.

2. Clare Azzopardi, Iza svake je ostalo ime (VBZ)

"Iza svake je ostalo ime" knjiga je osam priča o osam žena nagrađena Malteškom nacionalnom književnom nagradom. Biti "stvarna" žena i biti Maltežanka potka je svih priča, a Azzopardi je, kako i sama napominje, željela dati glas ženama različitih provenijencija i osobnosti (radnice, pjesnikinje, prosjakinje...) jer u malteškoj književnosti žene su najčešće prikazivane kroz stereotipe: žena kao majka, kao inspiracija ili kao prostitutka. Neobična je običnost likova u ovoj knjizi; sve redom obične su žene jake osobnosti. Ako su i čudne ili opsesivne, snaga njihovih karaktera zabljesnut će nas. Sandra ostavlja ključeve nepoznatim muškarcima koje tako osvaja pa napušta. Priča o Gracey donosi element nadnaravnoga ili je Gracey tek projekcija potisnute putenosti prodavačice Helene. Graceyn monolog pršti senzualnošću i jedan je od vrhunaca ove proze. Roża cijeli život čeka: nekada muža, a sada smrt. Mrtva je, a živa i šije ukopne haljine. Polly su oduzeli dijete pa sada tješi svoje lutke kao da su joj djeca. Svoj krešendo zbirka postiže u njezinoj priči, koja preispisuje i sve ostale. Ove priče uvrštavaju se među najznačajnija postignuća nove generacije malteških pisaca. U njima nalazimo stilske i jezične pomake od uobičajenoga, crni humor, kritiku društva (konzervatizma, utjecaja crkve, života u malim sredinama, ispraznosti političkih govora i obećanja). Krajolik koji Azzopardi opisuje, unutarnji i vanjski, malteški je, mediteranski, i nama blizak, a ova zbirka prvo je malteško djelo u cijelosti prevedeno na hrvatski.

3. Monique Schwitter, Jedno u drugom (OceanMore)

Glavna junakinja mlada je i udana žena s dvoje djece, spisateljica koja upravo radi na dugo pripremanu romanu. Jedne večeri, umjesto da ispisuje svoj tekst, kreće u mentalno istraživanje svoje ljubavne povijesti. Naposljetku svoje djelo stubokom mijenja i piše svojevrsnu biografiju prisnosti na primjeru dvanaest muškaraca apostolskih imena. Riječ je o gotovo mitskim opisima njezinih intimnih suputnika koje protagonistica ispunjava ljubavlju, životom i poviješću. Postavlja pitanja o ljubavi: kako nastaje, ali i kako nestaje. Gdje točno nestane kad nestane? I što duže piše, to se snažnije nameće njezin aktualni ljubavni okvir koji na kraju postaje glavna pripovijest romana. Monique Schwitter o dubokim temama progovara živim i elegantnim jezikom koji plijeni pozornost čitatelja i pritom ovom djelu daje ton vedrine i lakoće. Nagrađeni roman "Jedno u drugom" neobična je knjiga: stilska vratolomija, snažna priča prepuna trikova, poigravanje s granicama stvarnoga života i fikcije.